رگولاتوری در اطلاعیهای با اشاره به خبر افزایش تعرفه بستههای اینترنتی برخی اپراتورها بهطور ضمنی اعلام کرد که افزایش قیمتها زیرنظر این سازمان بوده است.گولاتوری در اطلاعیهای بهطور ضمنی اعلام کرد که افزایش قیمت بستههای اینترنتی برخی اپراتورها زیرنظر این سازمان بوده؛ از طرف دیگر رگولاتوری تأکید کرده است که درآمد حاصل از افزایش تعرفه باید صرفه توسعه شبکه شود.
در اطلاعیهی رگولاتوری آمده که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهعنوان بالاترین رکن تصمیمگیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچگونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که در آنها سقف و کف قیمت تعیین شد تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بستههای اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام کنند.رگولاتوری با اشاره به افزایش تعرفه بستههای اینترنتی برخی اپراتورها نوشته است:
اخیراً افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سالهای ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.
در اطلاعیه رگولاتوری آمده است که اپراتورها در محدوده مشخصی امکان افزایش تعرفه را دارند:لازم میدانیم توجه کاربران را به این نکته نیز جلب کنیم که براساس مقررات مصوب سالهای گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بستههای خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایینتری اقدام به تعرفهگذاری میکردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینهها، ادامه سرمایهگذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکان با چالش جدی مواجه شده است. قطعاً ادامه روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.
در پایان اطلاعیه آمده که ضروری است اپراتورهای ارتباطی با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تأمین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمتها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و بخش عمده درآمد حاصله هم حتماً صرف توسعه شبکه شود.
مخابرات: تغییر تعرفه بستههای اینترنتی براساس مصوبه سال ۱۳۹۶ رگولاتوری بود
شرکت مخابرات ایران در اطلاعیهای اعلام کرده که آنها هیچ افزایش غیرقانونی در تعرفهبستههای اینترنتی خود ایجاد نکردهاند. براساس اعلام این شرکت، تغییر جدید تعرفهها در این زمینه، براساس مصوبه سال ۱۳۹۶ رگولاتوری صورت گرفته است.
محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات در اطلاعیهای که در سایت این شرکت منتشر شده، اعلام کرده که این شرکت هیچ کار غیرقانونی در این زمینه نکرده است. بیدخام گفته است تعرفههای اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفههای ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۱۳۹۶ تغییر پیدا کرده است. او تأکید کرده این اتفاق درحالی رخ داده که در سالهای اخیر هیچگونه افزایشی در زمینه تعرفه بستههای اینترنت صورت نگرفته است.
بیدخام در واکنش به اخبار منتشر شده در بعضی از رسانهها مبنی بر افزایش دو برابری قیمت بستههای اینترنت در برخی از اپراتورهای اینترنتی ازجمله مخابرات گفت:
با توجه به افزایش شدید قیمت تمام شده سرویسهای ارتباطی، هنوز تعرفه جدیدی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده و این شرکت هیچگونه افزایشی دراین خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان براساس تعرفههای ابلاغی گذشته محاسبه میکند.
او تأکید میکند که شرکت مخابرات ایران براساس توجه به حقوق مشتریان، تفکیک ترافیک داخلی و بینالمللی و رعایت مصرف منصفانه، تعرفههای خود را در حوزه دسترسی ارتباطات ثابت و در راستای اجرای مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بهبود کیفیت خدمات عرضه میکند.
بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران، اینترنت پرسرعت ثابت را با زیرساخت سیم مسی و فیبر نوری به صورت ADSL ، VDSL و FTTH دراختیار مشترکان این شرکت قرار میدهد اعلام کرده که تعرفههای اینترنت مخابرات در سایت شرکت مخابرات ایران براساس مصوبات ابلاغی قابل مشاهده است.
وی در ادامه در این مورد توضیح داده است :
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، یک نهاد قانونی است که تمامی تعرفههای اپراتورها از جمله شرکت مخابرات ایران را رصد میکند و موارد مغایر با قوانین تعیین شده را اعلام میکند و چنانچه بخواهد تعرفههای جدیدی با توجه به افزایش تورم و ضرورت توسعه شبکه برای ارائه خدمات بهتر به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند، بعد از طی فرایندهای قانونی اقدام خواهد کرد.
بیدخام تأکید کرده که طبیعتا، شرکت مخابرات ایران مجری قوانین خواهد بود و دست به کار خلاف مقررات تعیین شده نمیزند.