یکشنبه، 22 فروردین 00 - 11:19

ظاهرا قوانین ملکی جدید به تصویب رسیده که طبق این قوانین، مالکان باید اقدام به ثبت اطلاعات ملکی و جزییات املاک خود را در سامانه‌ی کلی املاک کنند و مستاجران نیز باید در این سامانه ثبت کنند تا خانه‌های خالی و بدون مستاجر با قوانین مالیاتی جدید محاسبه شوند. در این مطلب سعی داریم تا جزییاتی را در رابطه با این قوانین جدید املاک در اختیارتان قرار دهیم.

طبق اطلاعات منتشر شده و به گفته‌ی وزارت راه و شهرسازی، از پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ به مدت دو ماه، سرپرست خانوارهای مالک یا مستاجر در شهر یا روستا باید در سامانه ملی املاک، ثبت نام کنند و جزییاتی را در زمینه‌ی سکونت و مالکیت خود ارائه دهند. این ثبت نام براساس کد ملی بوده و هر شخص با هر کد ملی دو روز برای ثبت نام وقت دارد که جدول ترتیب ثبت نام براساس کد ملی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. از سوی دیگر اگر مردم در سامانه https://amlak.mrud.ir ثبت نام نکنند، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد و براساس گزارش‌ها از خدمات دولتی و بانکی نظیر یارانه محروم یا دیگر موارد این چنینی می‌شوند.

هدف از ثبت اطلاعات ملکی

این طرح در راستای تغییرات روند بازار مسکن و توقف سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده که باعث افزایش قیمت مسکن شده است. در واقع چنین طرحی برای کنترل ارزش سرمایه ملکی است. برای مثال وقتی فردی به منظور سرمایه‌گذاری به سراغ خرید مسکن می‌رود، این مسکن در فرایند دلالی روز‌به‌روز با ارزش‌تر خواهد شد و به طور کلی در بازار مسکن تحول عجیبی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر گفته می‌شود که همین موضوع عاملی برای افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر بوده است.

در نتیجه این طرح جدید ملکی، سعی دارد تا با ثبت دقیق جزییات ملکی، سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی مسکن را حذف کند. پس طبق این طرح، اگر ملکی در مدت زمان خاصی (بیش از ۱۲۰ روز متوالی) بدون ساکن باقی بماند و خالی باشد، مشمول مالیات‌های سنگینی خواهد بود. ظاهرا مالیات خانه‌های خالی در سال اول حدودا ۶ برابر ارزش مالیات اجاره بوده و در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم به ۱۸ برابر خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد. براساس گفته‌ها، این طرح تاثیر چشم‌گیری بر کاهش قیمت مسکن خواهد داشت و حباب ارزش مسکن با چنین طرحی از بین خواهد رفت.

در نهایت اقدامی که مردم باید در راستای این طرح انجام دهند آن است که در نقش مالک یا مستاجر در سامانه https://amlak.mrud.ir ثبت نام کرده و اطلاعات ملکی یا سکونت خود را وارد کنند. توجه داشته باشید که اگر سرپرست خانوار هستید، اما ملک مورد نظر به نام یکی از اعضای خانوار است، باید آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کرده و مالک به صورت جداگانه در سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات ملکی را وارد کند. مستاجران نیز باید اطلاعات دقیق محل سکونت خود را وارد کنند و اگر قصد تغییر محل سکونت خود را داشتند، پایان سکونت در مسکن قبلی را ثبت کرده و اطلاعات مسکن جدیدی که به آن نقل مکان خواهند کرد را وارد کنند.

در نهایت شایان ذکر است که روند ثبت نام در این سامانه کاملا رایگان بوده و باید در زمان ثبت اطلاعات، کاملا دقت کنید زیرا در صورت ثبت و نهایی شدن اطلاعات، امکان ویرایش و تغییر جزییات ثبت شده وجود نخواهد داشت.

logo-samandehi