امروزه فناوری در همه جنبه های زندگی شخصی ما نفوذ کرده است. شبکه های اجتماعی نیز بهعنوان ابزار شخصی از این نفوذ مستثنی نبوده و بهعنوان یکی از بزرگ ترین دریافت کنندگان تغییرات فناوری بهحساب می آیند. از سویی وقتی صحبت از رسانه¬های اجتماعی می شود، می توان نمود عینی پیشرفت فناوری را مشاهده کرد.به گزارش فصلنامه ارتباطات ،از این رو در حال حاضر و هم چنین در آینده، به لطف فناوری های زیر، رسانه¬های اجتماعی برای بهتر شدن تغییر خواهند کرد:
هوش مصنوعی و بازاریابی هدف
هیچ فناوری بهاندازه هوش مصنوعی در بهبود رسانه های اجتماعی اثرگذار نبوده است. به لطف فناوری های هوش مصنوعی، هر پلتفرم دارای یک الگوریتم سفارشی است که به کاربران برای بیش ترین لذت کمک می کند. البته این موضوع به اینجا ختم نمی شود و هوش مصنوعی حضوری قوی در بازاریابی دارد. بدین معنا که شما می توانید برای مخاطبان خاص خود یک تبلیغ درست کنید و هزینه آن را بپردازید و تبلیغ موردنظر فقط به افرادی برسد که به احتمالزیاد درگیر می شوند. استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک میکند که برای به دستآوردن پول، همه اندوخته های خود را هدر ندهید.
همچنین هوش مصنوعی در اتوماسیون بازاریابی نقش مهمی ایفا میکند. درواقع هوش مصنوعی کمک می کند روشی که ابزارهای جمع آوری اطلاعات می تواند تعامل شما را به حداکثر برساند و بینش های ارزشمندی را برای بهبود فعالیتهای شما جمع آوری کند، بهبود یابد. برای نمونه ابزار اتوماسیون با کیفیت SocialCaptain برای هدف قراردادن مصرف کنندگان، یافتن تأثیرگذاران و بازاریابی نام تجاری شما، به جدیدترین هوش مصنوعی متکی است تا مجبور نشوید ساعت ها خودتان این کار را انجام دهید.
بررسی SocialCaptain نشان داده است همان طور که دادههای بیشتری از تعاملات خود به دست می آورید، به تدریج رویکرد خود را اصلاح کرده تا تأثیر خود را بزرگ تر کنید.بهطور خلاصه، هوش مصنوعی در کارآمدتر کردن تلاش های بازاریابی شما و کاهش مدتزمانی که مجبور بهصرف هر سیستم عامل هستید، اساسی و اثرگذار است.
بازاریابی تأثیرگذار
یکی دیگر از عناصر بازاریابی هدفمند که متأثر از فناوری بوده، بازاریابی تأثیرگذار است. اینیکی از مؤثرترین استراتژی های شبکه های اجتماعی بهویژه در اینستاگرام در نظر گرفته میشود. درواقع به شما امکان می دهد بدون افزایش تعداد دنبال کننده های خود، با صدها هزار دنبال کننده (بیش تر) دیگر ارتباط برقرار کنید. از اینرو با ادامه پیشرفت هوش مصنوعی و بازاریابی هدفمند، شاهد تغییراتی در این مورد نیز خواهیم بود.
تومر شمولویچ، به فوربس می گوید: «من فکر می کنم ظرف یک یا دو سال، بازاریابی در شبکه¬های اجتماعی به نفوذ کلیدی متکی خواهد بود و امروزه برای هدایت فروش یک محصول، به انواع خاص تأثیرگذار نیاز است. از همه مهم تر، فعالیت های اینفلوئنسرهاست که تبلیغات را به خود اختصاص می دهند. در این میان برندهای بزرگ نیز فعالیت های بازاریابی خود را تا آنجا ادامه خواهند داد تا بازارشان جلبتوجه بیشتری داشته باشد.»
ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی
به طور حتم اگر شما در شبکه های اجتماعی هک نشده اید، اما افرادی را می شناسید که چنین اتفاقی برای آن ها افتاده باشد. رسانه های اجتماعی می توانند بهعنوان هدف، موردعلاقه یک هکر باشند؛ زیرا دسترسی بهحساب و اطلاعات شخصی از طریق شبکه های اجتماعی آسان تر است.آمارهای قابلتوجهی از نفوذ هکرها به شبکه¬های اجتماعی مطرح می¬شود. بر اساس گزارشی تخمین زده می شود که هر روز بیش از ۶۰۰ حساب فیسبوک به خطر بیفتد. هکرها برای به دستآوردن کنترل حساب و اطلاعات شما، از روشهای هرزنامه اجتماعی، فیشینگ، اتصال به اینترنت و راه حل های جاسوسی استفاده می کنند.
اتفاق این چنینی موجب افزایش درک عموم مردم از حریم خصوصی و امنیت در شبکه های اجتماعی شده است. ژان لوئیس، مدیرعامل شرکت Capsure _ بستر رسانه اجتماعی متعهد_ میگوید: «ما شاهد تغییر در پذیرش و مشارکت در پروفایل های شبکه های اجتماعی هستیم که مربوط به انزجار از اعتیاد به فناوری و افزایش آگاهی ما در مورد تأثیر منفی فناوری است.»
شرکت های مالک شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از این حملات، امنیت حساب های کاربری را با فناوری¬هایی مانند احراز هویت چند عاملی در اولویت خود دارند.
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده با آینده رسانه های اجتماعی پیوند خورده است. پیشتر ابزارهایی مانند فیلترها و لنزهای عکاسی و ابزارهای تعاملی برای شبکه های اجتماعی استفاده می شد؛ اما امروزه می توانید خود را به یک bitmoji سهبعدی تبدیل کرده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. هرچقدر نوآوری ها قابل توجه باشد، خدمات واقعیت افزوده نیز برای شبکه های اجتماعی کاربردی تر می شود. فوربس در گزارشی می نویسد: «اکنون شاهد پیشرفت هایی مانند فروشگاه های مجازی، رویدادهای زنده، فیلم های واقعیت افزوده و موارد دیگر در این زمینه هستیم. تجربیاتی که میتوان درباره آن بحث و به اشتراک گذاشت و فرصتی خارق¬العاده را برای برندهای بزرگ فراهم می¬آورد تا در سطح شخصی تری با مصرف¬کنندگان در ارتباط باشند.»
رسانه های ارتباطی
اگر ۲۰ سال پیش از مشتری معمولی می پرسیدید که روش ارتباطی موردنظر شما چیست؟ صحبت از تعاملات حضوری می کرد. روش دیگر احتمالاً یک تماس تلفنی بوده و ایمیل و سایر مکالمات متنی در مرحله بعدی قرار داشت. اکنون که ارتباط در شبکه¬های اجتماعی بسیار آسان است، شاهد تغییری کامل هستیم. بیش تر کاربران گفته اند که ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی روش موردعلاقه آن ها است.
رسانه های اجتماعی، ارتباطات را به سطح کاملاً جدیدی ارتقا داده و برای هر تعامل و کسب و کار، یک عنصر شخصی اضافه کرده است.
موضوع ارتباطات در شبکه های اجتماعی نیاز و فوریتی را برای به اشتراک گذاشتن فراهم می کند که موجب می شود برندهای بزرگ و مصرف کنندگان به سمت تغییر حرکت کنند.
نشریه Higher Ed Marketing Journal می نویسد: «در ارتباطات، انسان ها اطلاعات را منتقل و بازخورد فوری دریافت می کنند. قابلیتهایی مانند استوری های اینستاگرام و Snapchat با در دسترس قراردادن پیام ها و مطالب برای فقط ۲۴ ساعت، بازی را تغییر داده اند. برای به خاطر سپردن گفته ها یا دیده و پاسخ مناسب، کاربر باید بهمحض باز کردن و مشاهده این دو قابلیت، پاسخ دهد. در واقع، این پیام های موقت، توانایی سکونت را از بین می برد و نوع ارتباطی را در زمان واقعی ایجاد می کند.»
این موضوع تأکید بیش تری بر ارتباط سریع و شفاف دارد. بازاریابانی که می خواهند تأثیر طولانیمدت بر مصرفکنندگان بگذارند، برقراری ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی را در اولویت قرارمی دهند. مصرف کنندگان عاشق یک ارتباط آسان و فوری هستند
