یکشنبه، 17 آذر 98 - 01:07

حمید گودرزی یکی از فعالان کارآفرینی اصفهان است.وی مدیرعامل شرکت دانش بنیان طاهاتک با ایده محوری هوشمند سازی شهری و تمرکز بر حمل و نقل هوشمند است.او هم بنیان گذار بیش از ۲۰ استارتاپ در ایران، ترکیه، عمان، عراق و امارات است.

بعنوان اولین سوال ، وضعیت کسب و کارهای نوپا اصفهان را چگونه ارزیابی میکنید.
این نوع کسب و کارها بدون داشتن مبانی نظری و تجربی کافی و تنها به صورت صحیح و خطا به این شهر ورود کرده که با توجه به کم تجربه بودن بدیهی است میزان شکست بالا و طول عمر کوتاه‌تری نسبت به دیگر مشاغل داشته باشند، با این حال به دلیل بالا بودن نرخ رشد فراگیر استارتاپ‌های اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها و سود بالای آنها در صورت موفقیت و از سوی دیگر جذابیت‌های معنوی آن از حمایت سرمایه گذاران متعددی برخوردار گردیده. درصورت حضور مشاوران اجرایی و آکادمیک طراز اول و آشنایی هرچه بیشتر مدیران استارتاپی به نحوه‌های شناخت و ورود به بازار می توان چشم انداز روشنی را برای استارتاپ‌های اصفهان متصور شد.

آیا اصفهان توانسته در اکوسیستم کارآفرینی ایران جایگاهی ویژه داشته باشد؟
اصفهان پس از تهران بالاترین نرخ رشد فراگیر کسب و کارهای نوآفرین در ایران را داشته و با توجه به وجود ارگان‌هایی همچون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شکاف میان دانشگاه و صنعت به وضعیت مناسبی دست یافته و به سوی دانشگاه های نسل چهارم قدم برداشته ایم. اما همچنان بدلیل عدم توجه این اکوسیستم به آموزش مبتنی بر انتقال تجربه نتوانسته ایم بصورت بهینه از پتانسیل های این حوزه بهره ببریم.

بزرگترین مشکل استارتاپهای اصفهانی در مقایسه با سایر استانها را در چه می بنید؟
از جمله بزرگترین دغدغه‌های این اکوسیستم عجول بودن در بدست آوردن نتیجه مطلوب و عدم دانش تیم سازی مناسب بوده و بعضا باور نادرستِ سخت بودن کار کردن در اصفهان نسبت به دیگر شهرهاست که در تک تک یافته‌های کارآفرینان اصفهانی رسوخ کرده که همین مساله سنگ بنای مهاجرت به دیگر شهرها همچون تهران می‎باشد.
در ماه های اخیر تعداد بازیگران حوزه کارآفرینی بشدت افزایش یافته است.از شهرداری تا اتاق بازرگانی،از مراکز شتابدهی تا دانشگاه ها .به نظرتان این تعداد می تواند مثبت باشد یا منفی؟
همانگونه که اشاره شد اصفهان پس از تهران بالاترین نرخ رشد فراگیر کسب و کارهای نوآفرین در ایران را داشته و با توجه به وجود ارگان‌های نامبرده تاثیرات مستقیمی بر ایجاد بسترهای فرهنگی متناسب و زیرساخت‌های اصفهان داشته. برای افزایش تعدد این مراکز نیاز به هدف گذاری خاص برای هر ارگان الزامی می گردد تا موازی کاری‌ها به حداقل رسیده و انتقال تجارب بین این سازمانها تسهیل گردد.

با توجه به پتانسیلهای اصفهان چون دانشگاهها و مراکز علمی ، صنایع ،گردشگری،صنایع دستی ،پزشکی و …چقدر موفق بوده ایم؟
موارد نامبرده روند رشد اکوسیستم استارت‌آپ اصفهان را افزایش داده اند، اما سوال اصلی این است که اگر این پتانسیل ها در جامعه ای دیگر وجود داشت آیا امکان بهره وری بالاتری از این عوامل وجود خواهد داشت؟ بی شک هنوز نتوانسته ایم از تمام قابلیت های این اکوسیستم استفاده کنیم. همچنین برخی از این ارگان ها در سطح کشوری فعالیت می کنند و توجه به موفقیت استارتاپ های درونی اصفهان جزو سیاست های ثانویه این نهاد هاست.

کدام بخش از ظرفیت و پتانسیل اصفهان از چشم فعالان این حوزه دور مانده است؟
اصفهان از گذشته مهد تجربیات و تخصصات ناب در صنایع مختلف بوده و این امر موفقیت های چشمگیری را برای اصفهان به ارمغان اورده است. توجه به منابع انسانی و آموزش نیروی متبحر و ماهر موقعیت جذابی برای حوزه استارتاپ ها می‌باشد. اما از توجه کافی برخوردار نبوده و به تدریج این فرصت به تهدید جدی تبدیل می‌شود.

عملکرد بخش دولتی و حاکمیتی با فعالان این حوزه را چگونه ارزیابی میکنید؟
علی رغم توجه بالای این بخش به حوزه کسب و کارهای نوین و ارائه تسهیلات و یارانه‌های متعدد همچنان به دلیل عدم طرح مساله درست و نیازسنجی صحیح هنوز پاسخ های درستی به نیازهای این حوزه توسط بخش دولتی داده نشده است.

با تمام پارامترها و و یژگی های اصفهان ، آیا میتوان انتظار داشت اصفهان به عنوان قطب کارآفرینی ایران مبدل شود؟
با رفتار هوشمندانه متولیان این حوزه، تفویض اختیار به افراد کارآمد و کارسپاری به نیروی جوان توأمان با تجربه کارآفرینان موفق، می توان به رشد این اکوسیستم و برداشتن گام های موثر در حوزه کارآفرینی امیدوار بود.

logo-samandehi