مهندس وحید حیدریان با بیان این مطلب گفت: بر اساس آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۵ درصد از گردشگران جهان از موبایل هوشمند استفاده کرده و ۷۲ درصد عکسهای محل گردش خود را در شبکههای اجتماعی منتشر نموده اند که نشان از اهمیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان گردشگران بین المللی دارد.وی با بیان اینکه سهم صنعت توریسم بین الملل بیـشتر از سهم صادرات اتومبیل دنیا است اضافه کرد: رتبه ایران در میراث فرهنگی ملموس ۹ و در میراث فرهنگی ناملموس ۱۰ می باشد اما با وجود این توانمندی تعداد نیروی شاغل در صنعت گردشگری ایران کم تر از ۱۰ درصد برآورد می شود و رتبه ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان در این زمینه ۹۰ اعلام شده که نشان می دهد در این راستا نسبت به پتانسیل های موجود، بهره ای بسیار اندک برده ایم.
وی شاخصهای رقابتی گردشگری در این زمینه را برشمرد و گفت: از جمله مهمترین این شاخصها می توان به ۱- جاذبههای طبیعی و میراث فرهنگی؛ ۲- زیرساختها؛ ۳- سیاستهای سفر و گردشگری و ۴- توانمندسازی محیط اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری جایگاه ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان را از لحاظ شاخصهای رقابت در سفر و گردشگری رتبه ۹۷ عنوان کرد و گفت: در حوزه شاخص های آمادگی ICT در سفر و گردشگری دارای رتبه ۹۸ هستیم.
وی با اشاره به رشد گردشگر بین المللی در بیش از دو دهه گذشته یاد آور شد: در این راستا سهم منطقه آسیا و اقیانوسیه از گردشگری جهانی ۲۵ درصد و خاورمیانه ۴ درصد است و اروپا با ۵۰ درصد گردشگر در راس این آمار قرار دارد.
وی به تحقق رویای دهکده جهانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشکری اشاره کرد و بیان داشت: سالها پیش وقتی عبارت دهکده جهانی مطرح می شد شاید این مفهوم قابل تصور نبود اما اکنون می بینیم به واسطه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات این رویا محقق شده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده در دو سال گذشته؛ ۳۰ درصدگردشگران با هتلها ارتباط داشتهاند، ۴۶ درصد گردشگران جاذبههای گردشگری را بررسی کردهاند و ۷۰ درصد گردشگران شبکه های اجتماعی خود را به روز کردهاند.
مهندس حیدریان به درآمد مناطق گردشگری دنیا نیز اشاره کرد و افزود: اروپا با بیش از ۴۰ درصد و آفریقا با حدود ۳ درصد، بیشترین و کمترین درآمد گردشگری را دارند که در این میان سهم منطقه آسیا و اقیانوسیه ۳۰ درصد و خاورمیانه ۴ درصد است.
مهندس حیدریان با اشاره به نقش صنعت توریسم در ابعاد مختلف جامعه یادآور شد: تاثیر این صنعت بر توسعه فرهنگ و ارتباطات جهانی، اقتصاد جهانی و توسعه پایدار جهانی انکار ناپذیر است.
وی به بیانیه چشمانداز شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: بر اساس این بیانیه قرار است اصفهان به شهری توسعه یافته با اقتصاد و معیشت پویا و بهرهور، متکی برتولید علم، فناوری و گردشگری و توأم با رفاه، شهری سرآمد، بهترین شهر ایران برای زندگی تبدیل شود.
وی افزود: در این حوزه، مدیریت شهری اصفهان می تواند با توجه به جنبههای مختلف و متنوع گردشگری اولویتهای گردشگری اصفهان را جهت تمرکز و افزایش موفقیت با انجام مطالعات تخصصی و تهیه اسناد ویژه مشخص نماید.
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در پایان ابراز امیدواری کرد تا باتجزیه و تحلیل آماری اطلاعات، دادهکاوی و استفاده از هوش تجاری بتوان در راستای استفاده از ICT برای توسعه گردشگری در اصفهان گام های ارزنده تری برداشته و با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی شاخص های توسعه گردشگری در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را ارتقا داد.