دوشنبه، 08 آبان 96 - 07:56

امروزه بیشتر کاربران با سرویس‌های ذخیره سازی در فضای ابری آشنایی دارند و از آنها استفاده می‌کنند؛ سرویس‌هایی که معروف هستند و اتفاقاً ایران را هم چندان به رسمیت نمی‌شناسند، از خدمات گوگل گرفته تا اپل و دراپ‌باکس. اما در دو سال اخیر، یک سامانه ایرانی به نام «ابرینو» تلاش کرده است تا یک فضای ابری بومی را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد؛ سامانه‌ای که مانند دراپ‌باکس، در همان ابتدا به کاربرش دو گیگابایت فضای ابری رایگان ارائه می‌دهد.حال ابرینو پس از گذشت دو سال از ارائه خدمات به کاربران، امروز با برگزاری یک نشست خبری سرویس سازمانی خود را با قابلیت‌های ویژه مدیریتی معرفی کرد.

 

«گلمر بحری» مدیرعامل گروه شرکتهای آتنا در ابتدای این نشست با اشاره بهوضعیت سرویسهای ذخیرهسازی در ایران گفت: «دادهها به دو دلیل آلودگی یاحذف، از دسترس خارج میشوند و راهحلهای سنتی برای حل این مشکل نیز امکانپاسخگویی در لحظه را ندارندضمن اینکه این راهحلها غالبا بخش کاربری را پوششمیدهند و در بخش سازمانی کار زیادی انجام نشده است

 بحری در ادامه با اشاره به راهحلهای موجود که باعث خروج دادهها از کشورمیشوند گفت: «ابرینو پس از موفقیت در بخش کاربری تصمیم به ارائه محصولسازمانی گرفت که امکان حفظ دادهها درون یک محدوده مشخص سازمانی وکشوری را فراهم میکنداین امکان در سرویسهای ابرینو در نظر گرفته شده تا حتیاطلاعات از سازمان خارج نشود و صرفا بر اساس سطوح دسترسی مشخص قابلاستفاده باشددر این زمینه ما تلاش کردیم همراستا با سرویسهای جهانی و بر لبهفناوری حرکت کنیم در بخش سازمانی خدماتی را ارائه میدهیم که استفاده از آنها باراهکارهای خارجی امکانپذیر نیست

بحری استفاده از سرویس‌های ذخیره سازی ابری پرطرفدار نظیر Dropbox و iCloud جایگزین‌های خوبی در زمینه بک‌آپ سنتی می‌داند اما از مشکل اصلی آنها، یعنی ایرانی نبودنشان می‌گوید، چراکه سازمان‌ها اکنون دغدغه حفظ اطلاعات خود در سرور‌های داخل کشور را دارند: «به همین علت با ایجاد ابرینو و کسب موفقیت در ارائه خدمات خانگی، تصمیم داریم این حلقه گمشده امنیتی در سازمان ها را نیز پوشش دهیم.»

به گفته مدیران ابرینو، این خدمات می‌تواند نگرانی سازمان‌ها در رابطه با حفظ دیتاهای اطلاعاتی در داخل کشور را رفع نماید. دغدغه ای که ممکن است کاربران خانگی با آن مواجه نشوند. ابرینو امکان استفاده کاربران از دیتای سازمانی را بصورت وب محور ایجاد می‌نماید در نتیجه هر کاربری می‌تواند در هر مکانی بدون خارج کردن فیزیکی اطلاعات نهاد مربوطه به استفاده از دیتای سازمانی بپردازد.

دکتر «جعفر محمدی» مدیر عامل شرکت سامانه نگار آتنا (سما) نیز در رابطه با سرویس جدید ابرینو گفت: «ابرینو یک پلتفرم کاملا داخلی است که در گروهشرکتهای آتنا توسعه پیدا کرده است و تمام خدماتی که در سرویسهایذخیرهسازی خارجی امکانپذیر است را در اختیار کاربران قرار میدهدراهکارهایخارجی به دلیل هزینه، مشکلات دسترسی و نگرانیهای ملی مشکلات فراوانیدارندما برای توسعهدهندگان یک SDK طراحی کردهایم تا توسط این کیت توسعهبتوانند در کوتاهترین زمان، برنامههای خود را به سرویسهای ذخیرهسازی ابریمجهز کنند.»

نرخ‌های سرویس‌های سازمانی متفاوت ابرینو

محمدی، عضو کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه هزینه تمام شده برای استفاده از این سرویس برای سازمان‌ها یک چهارم راهکاری‌های خارجی است خاطر نشان کرد: «احتمال از دست دادن دیتا صفر نمی‌شود و فقط می‌توان درصد احتمال را پایین آورد به همین منظور دیتاهای ذخیره شده توسط این شرکت در چند سرور مختلف نگهداری می‌شود تا در صورت اتفاقات فیزیکی غیر قابل پیش بینی برای سرور، قادر به باز‌آوری اطلاعات مورد نظر باشیم.»

وی برتری ابرینو نسبت به فضای ابری خارجی را نیز ایرانی بودن زیرساخت‌های ارائه شده می‌داند و در این باره می‌گوید: «اکنون به کوشش وزیر ارتباطات نیمی از ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و ما تلاش داریم با همکاری اپراتور‌های کشور ابرینو را با ترافیک رایگان ارائه کنیم. سعی ما در این است که با همکاری اپراتور‌ها و شرکت‌های مختلف جذابیت استفاده از این سرویس را بالا ببریم.»

جالب است بدانید ابرینو از دو سال پیش برای کاربران همراه اول سرویس خود را در قالب سینکام ارائه نموده و ۱۲۰ هزار کاربر دارد. نسخه سازمانی تقریباً مشابه با ابرینو تحت ویندوز و اندروید ارائه می‌شود. فراهم آوری امکانت مدیریتی و نظارتی همچون ایجاد تعداد زیادی کاربر با سطح دسترسی متفاوت و ارسال نوتیفیکیشن وابسته به عملکرد کاربران را می‌توان از این امکانات ویژه بشمار آورد.

دکتر محمدی در توضیح مسئولیت ابرینو در حذف حریم خصوصی کاربران گفت: «در بعضی سرویس ها امکانی ایجاد شده که دیتا سمت ابرینو نیامده و در سرور می‌ماند. اما طبق قوانین تنها در صورتی ملزم به ارائه اطلاعات کاربران به دستگاهای قضایی هستیم که مسئله جرمی مانند قتل یا مشابه آن مطرح باشد، ما به علت حساسیت فعالیت خود و در جهت حفظ اعتماد کاربران، دیتایی به هیچ دستگاه‌ قضایی ارائه نخواهیم کرد.»

او پشتیبانی از پلتفرم iOS ‌را نیازمند نیروی انسانی کثیر و صرف هزینه‌های زیادی دانست. به عقیده وی فعالیت در زمینه پلتفرم‌های پرطرفدار بازار ایران مانند ویندوز و اندروید از اولویت بیشتری برخوردارند. همچنین ایجاد ساختار مناسب برای پشتیبانی از iOS و macOS در برنامه های آینده این شرکت خواهد بود.

logo-samandehi