دوشنبه، 04 آبان 94 - 00:29

سال گذشته وب سایت هفته نامه اکونومیست، برترین استارت آپ های جهانی را در ۵۰ کشور دنیا از نظر ارزش دلاری بررسی کرد. گوگل با ارزش ۴۱۰ میلیارد دلار در صدر جهان قرار داشت. در این رده بندی همچنین مشخص شده که حداقل ۳۰ کشور جهان، یک استارت آپ با ارزش یک میلیارد دلاری دارند.اکونومیست دیجی کالا، آپارات و کافه بازار را نیز براساس «گزارش استارت آپ جهانی» سه شرکت اینترنتی بزرگ و برتر ایران معرفی کرد. به جز این رده بندی، اطلاعات دیگری از ارزش دلاری استارت آپ های ایرانی و رتبه بندی آنها در دست نیست. براساس نظر فعالان استارت آپی و داده های میدانی، چهار استارت آپ بزرگ ایرانی دیگر را نیز معرفی کرده است.

Digikala.comبزرگ ترین استارت آپ جهانی ایران

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

۱۰ سال از زمانی که دوقلوهای محمدی به فکر ایجاد سایت جامعی برای فروش و بررسی تخصصی افتادند، گذشته و حالا دیگر کسی نیست که کسب و کار اینترنتی آنها را نشناسد. اگر تا یکی دو سال پیش تنها برای خرید گوشی، لپ تاپ و… اولین مرجع بررسی تخصصی دیجی کالا بود، حالا در صفحه اول این سایت حتی صنایع دستی نیز به چشم می خورد. تبلیغات این شرکت ۱۵۰ میلیون دلاری که روزی یک استارت آپ بود نیز از سطح شهر و ایستگاه های مترو، به برنامه خندوانه رامبد جوان رسیده است.
دیجی کالا که بنا به اعلام اکونومیست بزرگ ترین استارت آپ اینترنتی ایران به شمار می رود، حالا آن قدر شناخته شده است که نیازی به معرفی آن نباشد. براساس داده های سایت الکسا، دیجی کالا از نظر محبوبیت و بازدید روزانه رتبه ششم را در ایران و رتبه ۵۹۹ را در جهان به خود اختصاص داده است.

Takhfifan.comNetbarg.com : تخفیف های میلیاردی

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

سایت گروپان، در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرد و تا سال ۲۰۱۰ موفق شد در قاره های آمریکا، آسیا و اروپا نفوذ کند. در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر از کل دنیا عضو این سایت هستند. گروپان با ۱۰ هزار نفر کارمند به حدی قدرتمند است که مدیران آن ییشنهاد ۶ میلیارد دلاری گوگل را برای خرید آن رد کرده اند. خرید گروهی به این صورت است که کاربران برای خرید یک کالا عضو می شوند و هرچه تعداد بیشتر شود، قیمت خرید آن کالا کمتر می شود.
این ایده اولین بار در ایران توسط سایت تخفیفان پیاده سازی شد. تخفیفان، اولین استارت آپ بزرگ ایرانی است که یک خانم، آن را راه اندازی کرده و مدیریت می کند. نازنین دانشور، این سایت را سال ۹۰ راه اندازی کرد و منابع انسانی اش طی چهار سال، از دو به ۶۰ نفر رسید و حالا بیش از ۲ میلیون کاربر از خدمات این سایت استفاده می کنند.
پپتر تجلر، سفیر سوئد نیز سال گذشته از این استارت آپ بازدید کرد و گفت: «ما چهره جدیدی از ایران می بینیم که کاملا پیشرفته است، بازدید از تخفیفان برای من بسیار جالب بود.»
مرداد ماه ۹۰، این سایت شروع به کار کرد و ۲۰ روز بعد از آن، نت برگ که با ۲۰ میلیون سرمایه خانوادگی اولیه راه اندازی شده بود، حداقل از نظر محبوبیت اینترنتی و میزان بازدید با رتبه ۱۷۲ در ایران و ۹۳۵۹ در جهان، موفق تر از تخفیفان است.
براساس داده های الکسا، تخفیفان در ایران رتبه ۴۵۱ و در جهان ۲۰۲۵۹ را داراست. علیرضا صادقیان، مدیرعامل نت برگ گفته است طی چهار سال برای کاربرانشان ۲ میلیارد تومان تخفیف گرفته که این میزان در ازای ۲۵۰ هزار عدد نت برگ بوده است.

Aparat.com-سودهای میلیون دلاری فیلترینگ

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

سایت آپارات در بهمن ماه سال ۸۹ توسط شکوری مقدم، راه اندازی شد. نسخه اندروید این سرویس یک سال بعد و IOS آن نیز دو سال بعد در اختیار کاربران قرار گرفت. در آذر ۹۲ اولین مسابقه در آپارات با عنوان «مهمان طهران» با همکاری شهرداری تهران برگزار شد.
در اردیبهشت ۹۳ نیز با ایجاد حساب کاربری ریاست جمهوری ایران در آپارات، اولین کانال رسمی در این سرویس معرفی شد. آپارات نیمه اول سال ۹۳ را با نمایش مسابقات جام جهانی در تیرماه، تغییر لوگو در مرداد و برگزاری اولین دوره مسابقات در شهریور ماه، با موفقیت گذراند.
در آبان ۹۳ نیز تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز ۴ میلیون بازدید روزانه گذشت و رکوردی جدید برای این سرویس ثبت کرد. آپارات سال گذشته سرویسی برای استفاده کودکان و هم چنین سرویس فیلیمو را برای پخش فیلم ها و سریال های ایرانی تهیه کرد. در سال ۹۴ نیز آپاراتی ها با ارائه امکان «زیرنویس»، «پخش زنده برنامه های تلویزیونی» و برگزاری «دوره دوم مسابقات اعجوبه ها» فعالیت و رشد خود را در فضای وب ایران ادامه داده اند. در حال حاضر محبوبیت و بازدید روزانه این سایت براساس داده های سایت الکسا، از دیجی کالا نیز بالاتر است. آپارات در رتبه پنج ایران و ۴۹۹ در جهان قرار دارد.

Cafebazar.com– زنبیل ۲۰ میلیون دلاری

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

کپی کردن و بومی سازی ایده های غربی، لزوما بد نیست. به خصوص اگر بحث فضای مجازی در پیش باشد و ایران، کیلومترها عقب تر از دنیا قرار گرفته باشد. تجربه موفق گوگل پلی، برای اولین بار در ایران به شکل زنبیل های کوچک اندرویدی به اجرا درآمد. زنبیل هایی که از برنامه های اندرویدی پر شده و برای صاحبانشان ارزشی ۲۰ میلیون دلاری به همراه آورده اند.
رضا محمدی، حسام میرآرمندهی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف، بهمن ماه ۸۹ این سیستم را طراحی کردند. در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نرم افزار کاربردی اندروید ایرانی تولید شده توسط ۲ هزار توسعه دهنده در کافه بازار ارائه می شود.
طبق آمار منتشر شده در اسفند سال ۱۳۹۳، این برنامه ۱۷ میلیون نصب فعال داشته و ۱۴ میلیون نفر نیز در آن حساب کاربری فعال داشته اند.

Divar.ir-از خروس لاری تا چاپارخانه عباسی

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

رضا محمدی و حسام میرآرمندهی، دانشجویان دانشگاه شریف، دو سال بعد از اینکه کافه بازار در تمام گوشی های اندرویدی جا خوش کرد، دیوار را راه اندازی کردند؛ یک اپلیکیشن اندرویدی که در ۴۳ شهر فعال است و به گفته مدیران آن، روزانه ۳۰ هزار آگهی روی آن قرار می گیرد؛ آگهی هایی که از خروس جنگی بوشهری تا چاپارخانه عباسی را برای فروش روی دیوار نصب کرده اند. از زنان خانه داری که به دنبال فروش لوازم بی استفاده خود هستند تا جوان هایی که دنبال خرید و فروش گوشی ها و لپ تاپ های دست دوم می گردند، پای ثابت این برنامه با دسته بندی های دقیق و کاربری آسانش هستند. سایت دیوار، دومین استارت آپ بزرگ دانشگاه شریفی ها، براساس داده های سایت الکسا رتبه ۱۸ ایران و ۱۲۳۱ را در جهان داراست. ۸۰ درصد کاربران آن هم مرد و با تحصیلات دانشگاهی هستند.

Sheypoor.com-شیپورچی دیجیتال

,استارت آپ های موفق ایران استارت آپ,دیجی کالا,موفقیت,روانشناسی موفقیت

چند وقتی است که شیپور هم با تبلیغات گسترده در صدا و سیما، سر و صدای زیادی بلند کرده است. شیپور با صدای بلندش، رتبه ۱۱۲ را براساس محبوبیت و بازدید روزانه در ایران و ۷۲۷۰ را در جهان داراست. این صدا، حتی به شبکه سی ان ان نیز رسیده است.
شهریورماه امسال سی ان ان گزارشی از خوش بینی صنایع ایران به رونق اقتصادی در سایه توافق هسته ای منتشر کرد و در آن با رضا اربابیان، مدیرعامل و موسس شیپور مصاحبه کرده بود.
اربابیان، مدیرعامل و موسس شیپور مصاحبه کرده بود. اربابیان در آن مصاحبه از ۱۵ برابر شدن شمار کاربران و درآمدزا نبودن استارت آپش خبر داده بود. او گفته بود: «از زمان راه اندازی وب سایت، سه سال است که کارمان را آغاز کرده ایم، اما هنوز درآمدزایی نداریم. فعلا تلاش می کنیم فرهنگ لازم را ایجاد کنیم؛ فرهنگ خرید کالای دست دوم پیش از این در ایران وجود نداشت.»

 

logo-samandehi