اینستاگرام پنج ساله شد. علیرغم اینکه اینستاگرام کار ساده اشتراک عکس را انجام میدهد و بنابراین انتظار تغییرات بنیادین در آن را نباید داشت، اما در این پنج ساله، از تغییر و تحول، تهی نبوده است.زمانی اینستاگرام، سرویس اشتراک عکس خاص دارندگان آیدیوایسها بود، اما بعداز مدتی نسخه اندروید آن هم عرضه شد و استفاده از آن همگانی شد.خریداری شدن اینستاگرام توسط فیسبوک، یکی از مهمترین رخدادهای مربوط به آن بود. خوشبختانه به رغم نگرانیهای اولیه در مورد افول اینستاگرام بعد از این خریداری، اینستاگرام تا حد زیادی به ماهیت و آرمانهای اولیه خود وفادار مانده است.
در این چند مدت، ما به آهستگی شاهد تغییراتی جزئی در اینستاگرام بودیم:
– پشتیبانی از اشتراک ویدئوهای کوتاه
– اضافه شدن جلوههای تصویری یا همان فیلترها
– امکان ارسال پیام مستقیم
– عرضه اپلیکیشنهای جانبی لیاوت و هایپرلپس
– امکان اشتراک عکسها با ابعاد غیرمربع
– اضافه شدن ویژگی جستجو و اکسپلور
اینستاگرام حالا ۴۰۰ میلیون عضو دارد و البته دیدگاههای مختلفی در مورد شیوه درست استفاده از آن هم وجود دارد:
۱- گروه اصولگرایان: آنها بر این باورند که از اینستاگرام فقط باید برای اشتراک عکسهایی که خود کاربر گرفته است، استفاده کرد.
۲- دسته اعتدالگرایان: آنها اندکی انعطافپذیرتر هستند، اما دوست ندارند که اینستاگرام به سمت آشفتگی برود.
۳- دستهای که اینستاگرام را تنها یک ابزار میدانند: آنها بر این باورند که کاربر هر طور که بخواهد حق دارد از اینستاگرام استفاده کند. مثلا برای اشتراک عکسهای خودش و یا هر عکس و ویدئوی جالب دیگر، برای تبلیغ کردن محصول و خدمات خودش، برای نوشتن مطالب شبهوبلاگی و ….
اینستاگرام، در دنیای شتابآلود امروز که دیگر کسی شکیبایی خواندن و نوشتن مطالب بیش از دو – سه خط را ندارد، قطعا گزینه مطلوبی است. زمانی کسانی که دوست داشتند زندگی خود را به نوعی به صورت آنلاین مستند کنند، نیاز به وبلاگهای شخصی داشتند، اما حالا آنها کافی است که عکسی بگیرند و در زیر آن توضیحی مختصری بنویسند و یا اصلا لازم هم نباشد، چیزی ننویسند.
در ایران حتی نوع استفاده از اینستاگرام، عجیب و غریبتر از کاربریهای متنوع آن در میان کاربران غربی باشد. به علت عدم امکام دسترسی به برخی از شبکههای اجتماعی، مشاهیر ایرانی مثلا به جای اینکه به اکانت توییتر یا فیسبوک خود اتکا کنند، فعلا روی اکانتهای اینستاگرام خود حساب بازکردهاند. صاحبان کالاها و خدمات کوچک هم محیط اینستاگرام را مکانی مناسب برای تبلیغ خود میدانند. معدود کاربرانی هم در آن فعال هستند که خوشسلیقه هستند و به نوعی در آن وبلاگنویسی میکنند.