تکنولوژی و تغییرات دنیای تکنولوژی، آنقدر سریع است که، حتی بزرگترین شرکت هایی که در این عرصه فعالیت می کنند را هم، مجاب می کند که برای زنده ماندن و حرکت در این مسیر همواره سیال، خود را و چارچوب و نشانه هایشان را تغییر دهند و یا به روز کنند.این بدان معناست که آن ها، مجبورند که، بعضی اوقات، لوگوهایشان را تغییر دهند، تا، نگاه و تصویر تازه ای از خودشان خلق کنند.در این مطلب به لوگوی ۱۵ شرکت بزرگ دنیای فن آوری از بدو تاسیس تاکنون، و سیر تغییرات لوگوهای آن ها را در طول زمان بررسی کرده ایم.
لوگوی یک برند، نماد آن برند است و بیش از هرچیزی، آن برند با آن لوگو شناخته می شود. به همین دلیل، برندها همواره سعی می کنند، تا لوگوهایشان بسیار جذاب و در عین حال گویا باشد تا بتوانند با تکیه بر لوگوهایشان، برند سازی برندشان را بیشتر و بیشتر انجام داده و با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند.اما همانطور که زمان خیلی چیزها را تغییر می دهد، لوگوی برندها را نیز دستخوش تغییر می کند و برندهای تکنولوژی، در زمان های مختلف و به دلیل شرایط وقت، لوگوهایی بر اساس شرایط آن زمان را طراحی می کنند. این لوگوها در طول زمان آنقدر تغییر کرده اند که اگر خیلی از آن ها را اکنون ببینید، شاید برند مورد نظر را نتوانید تشخیص دهی و یا تشخیصتان به سختی باشد.
باید گفت که نکته ای که در سیر تغییرات اکثر لوگوها قابل مشاهده است، این است که لوگوها در زمان های قدیم شلوغ تر بوده و هرچه که به زمان حال نزدیک شده ایم، به سمت سادگی بیشتری رفته اند. گویی که اکنون، سادگی و گویا بودن از مشخصه های ساخت لوگو برای اکثر شرکت هاست. استفاده از فونت های ساده و یا اشکال ساده که در تزکیب با رنگ های نه چندان شلوغ و یا تک رنگ برروی لوگو قرار گرفته اند.در اینجا نگاهی می اندازیم به لوگوهای ۱۵ شرکت بزرگ فن آوری از بدو تاسیس تاکنون و بررسی می کنیم تغییرات این لوگوها را دز طول زمان. با ما همراه باشید.
یاهو
شکل فونت کلمه یاهو در طول گذر زمان تقریبا یکسان مانده است. یاهو در سال ۲۰۱۳، لوگوی خود را برای حرقه ای تر به نظر رسیدن، بازسازی کرد که تاکنون کارامد باقی مانده است.
گوگل
لوگوی گوگل خیلی به اندازه یاهو از نظر فونتی سرزنده نیست. اما دارای تصویری به مراتب مدرن تز از یاهو است.
گوگل همچنین در سال ۲۰۱۴، تغییرات کمی را در لوگوی خود اعمال کرد. آیا می توانید این تغییرات را بیابید؟!
اپل
اولین لوگوی اپل در نوع خود جالب توجه است. این شرکت و لوگوی سیب رنگین کمانی اش در سال ۱۹۷۷، تاثیر بسیار قوی و کارامدی در بازار گذاشت. اما این شرکت در یک رویکرد ساده تر، این لوگو را در سال ۲۰۰۷ بع رنگ سفید و سه بعدی درآورد.
سامسونگ
سامسونگ از ابتدای تاسیس، کار خود را به عنوان یک فروشگاه نودل و ماکارونی آغاز کرد. به طوری که اگر اولین لوگوی این شرکت را در زیر مشاهده کنید، آن را کمی غیر تخصصی می بینید. این تغییرات لوگو در سامسونگ با تغییر کاربری این شرکت ادامه یافت تا در سال ۱۹۹۳، سامسونگ لوگوی آبی رنگ معروف را برای خود برگزید که تاکنون هم دست نخورده باقی مانده است.
مایکروسافت
مایکروسافت تقریبا هر دهه لوگوی خود را تغییر داده است. از یک فونت دایره ای شکل مرسوم در آن زمان بگیرد تا چیزهایی که براساس خط تولید ویندوز این شرکت، منجر به تغییر لوگوی مایکروسافت شده است.
ای تی اند تی
اپراتور بزرگ تلفن همراه برای اولین بار در اولین لوگوی خود از عبارت “تماس راه دور” استفاده کرد. اما اکنون با دایره ای با خطوط آبی، شاید نشانی از رسیدن به سطح جهانی باشد.
نوکیا
اولین لوگوی نوکیا، نشانی از یک ماهی است که برای نشان دادن رودخانه ای در مقابل اولین دقتر این شرکت ساخته شده است. این لوگو هم، همانند سایر لوگوها، در طول زمان به سمت ساده و گویا تر شدن پیش رفته است.
آی بی ام
جالب است. آی بی ام، لوگوی خود را از سال ۱۹۷۲ به اینور تغییر نداده است. شاید دلیل آن این باشد که این لوگو، یکی از ساده ترین، مهمترین و قابل تشخیص ترین لوگوهای تجاری در جهان است.
اچ پی
هاولت پاکارد (اچ پی) به سمت تغییرات گسترده ای در لوگوی خود از زمان تاسیس شرکت یعنی ۱۹۹۳ رفت. اما به نظر می رسد که این مسئله برای آن ها و برای داشتن لوگویی با دو حرف ساده حل و فصل شده باشد.
اینتل
به نظر می رسید که اینتل با لوگوی اینتل در داخل دایره خود به اوج یک طراحی برجسته رسیده باشد، اما باز هم اینتل در سال ۲۰۰۶ به همان لوگوی ساده اینتل بازگشت.
آمازون
لوگوی آمازون در طول زمان تغییرات بسیار کمی کرده است. و اکنون به نظر می رسد که این لوگو به همان لوگوی سال ۲۰۰۰ این شرکت بازگشته است.
دل
لوگوی دل به جز رنگ آن در این سال ها آنچنان تغییر نکرده است.
زیراکس
زیراکس لوگوی چهل ساله خود را در سال ۲۰۰۸ به رنگ قرمز تغییر داد. که در آن، فونت و حروف لوگو که حسی سرگرم کننده در آن تعبیه شده است.
پلی استیشن سونی
سونی لوگوی پلی استیشنش را به کرات تغییر داده است. حدود ۲۰ بار از اولین باری که این محصول عرضه شده است. در نهایت آن ها این لوگو را با گرافیکی در چهار رنگ روشن در سال ۱۹۹۴ تثبیت کردند و در حال حاضر هم که لوگوها به سمت ساده تر شدن هرچه بیشتر پیش می رود، آن ها همان لوگو را در رنگ سفید و به صورت ساده ای تثبیت کردند.
شما تغییرات کدام لوگو را جذاب تر و در عین حال تاثیرگذارتر می دانید ؟!