آمریکا قطب فرهنگی را یکی از پنج قطب اصلی خود میداند و از همین روی هم هست که سرمایه گذاریهای باورنکردنی روی آن کرده است. هالیوود به عنوان نمودی از این نگاه آمریکایی در عرصه فیلمسازی به اندازه کافی شناخته شده است و گویای این سرمایه گذاری عظیم آمریکاییهاست. حالا اما چند سالی است که سرمایهگذاریهای آمریکا در حوزه فرهنگ، تفریح و سرگرمی به صنعت فیلمسازی محدود نمیشود و صنعت انیمیشن و ساخت بازیهای رایانهای را هم در بر میگیرد.
طبیعی است که وقتی کشوری مثل آمریکا با بودجهای افسانهای روی چنین پروژههایی سرمایهگذاری میکند اهدافی را هم در پی آن دنبال میکند. تجربه ثابت کرده آمریکا در طول تاریخ از این ابزار رسانهای خود، خواه فیلمسازی، خواه ساخت بازی رایانهای و یا تولید انیمیشن به عنوان ابزاری برای سلطهگری استفاده کرده است. تعداد بالای فیلمهای ضد کمونیستی هالیوودی در دوران جنگ سرد که به سفارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا ساخته شده است و تعداد بالای فیلمها و بازیهای کامپیوتری که مسلمانان و ساکنان خاورمیانه را مردمی خطرناک و عقبمانده معرفی میکنند، در دوران جنگ آمریکا با عراق و افغانستان گویای همین امر است.
آمریکا اما در بستر جدید حمله خود به ایران تنها نیست و انگلیس و این روزها حتی عربستان نیز به جمع مهاجمان عرصه بازیهای رایانهای به ایران پیوستهاند.
ایران نیز در پاسخ همواره سعی کرده از سویی جلوی تکثیر این بازیها را در کشور بگیرد و از سویی با حمایت از توسعه و تولید بازیهای رایانهای متناسب با فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی، کودکان و نوجوانان را که مخاطبان اصلی این بازیها هستند از تبلیغات ضد ایرانی دور نگه داشته و با فرهنگ غنی کشورشان آشنا کند.
در این گزارش سعی داریم به بررسی چند و چون این بازیهای ضد ایرانی و تلاشهای ایران در این نبرد نابرابر بپردازیم.
×× چند نمونه از بازیهای ضد ایرانی آمریکاییها
چند سالی است که با بالا گرفتن تنشهای سیاسی بین آمریکا و ایران، آمریکا نوک پیکان حمله فرهنگی و جنگ نرم خود را به سوی ایران گرفته است. اگر از فیلمهایی نظیر سیصد و آرگو که تصویری مخدوش از ایران نشان میدهند، بگذریم در سالیان اخیر بازیهای رایانهای ضد ایرانی متعددی هم توسط آمریکا ساخته شده است.
یکی از این بازیهای رایانهای ضد ایرانی، بازی جنگی بتلفیلد۳ است. بیشتر مراحل این بازی در ایران اتفاق میافتد، همچنین بیشتر دشمنان نیز در این بازی ایرانی هستند و به زبان فارسی صحبت میکنند. در یکی از مراحل بازی بتلفیلد۳ حتی پرچم ایران دیده میشود و در مرحلهای دیگر نمایی از برج میلاد تهران مشهود است.
در این بازی ضد ایرانی، بازیکننده باید به مناطق مختلف ایران از جمله فرودگاه مهرآباد ، قله دماوند، دره آراز در شمال ایران، خلیج فارس و جزیره خارک حمله کند. اینها نمادها و نقاط مهمی برای ایرانیها به شمار میروند که گویای اهداف و شناخت سازندگان این بازی ضد ایرانی است.
در بازی ضد ایرانی دیگر آمریکایی به نام اسپلینترسل (بلک لیست) باز هم ایرانیها به عنوان دشمن معرفی میشوند و گیمر باید با نفوذ به مقر سپاه قدس در ایران اطلاعاتی را به دست بیاورد تا از اقدامات آنها جلوگیری کند. نکته جالب در مورد این بازی آن است که در آن شعارهایی در مدح شهیدان هم روی در و دیوار ایران دیده میشود که از یک سو نشان از هدف گرفتن ارزشهای ایرانیان توسط سازندگان بازی دارد و از سوی دیگر نشاندهنده رصد دقیق ایران و مانیتورینگ بالای سازندگان این بازی از ایران و فضای شهری آن است.
آرما۳ نام بازی رایانهای ضد ایرانی دیگری است که گفته میشود با پشتوانه مالی انگلستان ساخته شده است. در این بازی که در سال ۲۰۳۵ و در مکانی بین ترکیه و یونان اتفاق میافتد، باز هم ایرانیانی که به این نقطه نفوذ کردهاند به عنوان نیروی دشمن شمرده میشوند. این بازی پهبادهای سپاه را در حال پرواز در این منطقه نشان میدهد و نیروهای که گفته میشود منتسب به سپاه قدس کشورمان است را به عنوان تروریست معرفی میکند. وجود پرچم ایران روی لباسهای نیروهای مهاجم و شباهت لباس نظامیان این نیروها با لباسهای نظامیان ایرانی گویای اهداف ضد ایرانی سازندگان این بازی است که خواهان نشان دادن چهرهای جنگ طلب از ایران هستند.
جالب آنکه به تازگی یک شرکت عربستانی هم به جبهه مشترک آمریکا و انگلیس وارد شده و اقدام به ساخت بازی آنلاین ضد ایرانی به نام “وحده النمر” (یگان ببر) کرده که این بازی در سایتهای خبری عربستان در حال تبلیغ است. در این بازی عربی، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان همکاران تروریستها و حامیان گروههایی همچون داعش معرفی میشوند!
گفته میشود شرکت (Kuma) که سازنده این بازی است توسط آلسعود حمایت میشود. این بازی شکل یک سریال تاریخی دارد و در آن کاربر در یک مرحله میتواند حادثه تاریخی آزادی گروگانها و در مرحله دیگر حمله به ایران را بازی کرده و ایرانیان را بکشد.
اگرچه بازیهای زیاد دیگری را نیز میتوان نام برد و چه بسا در زمان نگارش این گزارش، بازیهای ضد ایرانی دیگری با بودجه دولتهای آمریکا، انگلیس و عربستان در حال طراحی و تولید است.
×× بازیهای رایانهای ایرانی
اگرچه آمریکا چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ کیفیت بازیهای رایانهای حرف اول را میزند اما نباید در مورد بازیهای رایانهای ایرانی به دور از انصاف قضاوت کرد. در سالهای اخیر سازندگان بازیهای رایانهای ایرانی نیز توانستهاند بازیهای جالب توجهی بسازند.
بسیاری از این بازیها خوشبختانه بر اساس اساطیر شاهنامهای، تاریخ ایران و شرح دلاوریهای ایرانیان از زمان باستان تا حماسههای جاویدان دفاع مقدس است و برخی از آنها اتفاقا از کیفیت بسیار بالای نیز برخوردار هستند.
برای مثال بازی گرشاسب که بازگوکننده اساطیر شاهنامه است، توانسته به خاطر گرافیک و کیفیت بالایی که دارد روی شبکه استیم (شبکه جهانی مجازی مخصوص خرید بازی رایانه) آن هم به قیمت ۲۰دلار عرضه شود.
به علاوه بازی کامپیوتری ایرانی دیگری به نام شبگرد هم با کیفتی بسیار خوب توسط یک تیم ایرانی ساخته شده و توانسته طرفداران زیادی هم در کشور به دست آورد.
×× زمانی برای پاسخ قاطع
اما حالا شاید وقت آن شده باشد که مسوولان متولی بازیهای رایانهای ایران هم با تامین بودجه لازم و با سفارش بازیهایی به سازندگان ایرانی، پاسخی قاطع به هجمه آمریکاییها، انگلیسیها و عربستانیها دهند.
بیشک توجه هرچه بیشتر و حمایتهای مالی و سخت افزاری دولت و سازمانهای متولی برای رشد و توسعه بازیهای رایانهای، در کنار هزینه کردن دولت و سفارش بازیهایی متناسب با اهداف کشور که پاسخی به بازیهای ضد ایرانی هم باشد میتواند ایران را در این زمینه از انفعال خارج کرده و به عنصری پویا تبدیل کند.
در این میان ما مردم نیز مسوول هستیم و از طرفی دیگر باید در نظر داشته باشیم که اگرچه آمریکا صنعت بازیسازی مقتدری دارد، اما با توجه به اینکه این کشور بازیهایی میسازد که متناسب با فرهنگ، ارزشها و هویت ایرانی نیست، منطقی به نظر نمیرسد که ایرانیها از این بازیها استفاده کنند.
به علاوه ما میتوانیم با خرید بازیهای ساخت کشور خود که خوشبختانه کیفیت قابل قبولی هم دارند ضمن حمایت از سازندگان این بازیها، فرزندانمان را نیز با فرهنگ، تاریخ، اساطیر و صد البته هویت ایرانی خود آشنا کنیم.