یکشنبه، 13 اردیبهشت 94 - 07:44
سومین دوره مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی بیان
سومین دوره مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی بیان که با حضور ۱۰هزار برنامه‌نویس از ۱۰۳ کشور جهان از مهرماه سال گذشته در تهران آغاز شد، روز جمعه یازدهم اردیبهشت‌ماه با برگزاری فینال این مسابقات در هتل آزادی تهران به کار خود پایان داد.اما این مسابقه چیست، چه اهمیتی برای کشور دارد و از کجا و چگونه شکل گرفت؟
روند صعودی مسابقه بیان
سال ۱۳۹۰ مسابقه برنامه‌نویسی بیان با شرکت ۲۱۰۰ نفر که همگی هم ایرانی بودند برای نخستین بار در تهران برگزار شد. از آن زمان تاکنون این سری از مسابقات برنامه‌نویسی همواره با سیری صعودی پیگیری شده است. دور دوم مسابقه برنامه‌نویسی درسال ۹۲- ۹۱ نیز با شرکت ۴۹۱۰ نفر که بیش از سه هزار نفر آنها از ۵۴ کشورهای مختلف بودند برگزار شد که نشان از سیر صعودی این مسابقه داشت. اما در سومین دوره از این سری مسابقات که امسال برگزار شد تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از ۱۰هزار نفر رسید که حدود ۶۰ درصد آن مربوط به شرکت‌کنندگان خارجی می‌شدند. شرکت کنندگانی که از چهار گوشه جهان و از قاره‌های مختلف به ایران آمدند و در فینال این مسابقه شرکت کردند.
سطح علمی و کارکرد مسابقه برنامه‌نویسی بیان
آن طور که مسوولان شرکت بیان می‌گویند سطح علمی بالای مسابقه برنامه‌نویسی آنها باعث شده انجمن بین‌المللی کامپیوتر به برنامه‌نویسان توصیه کند که برای سنجش خود با دیگر رقیبان برنامه‌نویس در این مسابقه برنامه‌نویسی ایرانی شرکت کنند. شاید یکی از دلایل شرکت برنامه‌نویسان از جای‌جای جهان در این مسابقه علی‌رغم جوایز نه چندان بزرگ آن، همین اعتبار بالای مسابقه باشد. مسوولان شرکت بیان مدعی هستند که برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی توسط آنها لااقل در سه حوزه برای کشور اثرگذار بوده است: اول آن که برنامه‌نویسان حرفه‌ای ایرانی که معمولا امکان شرکت در مسابقات خارجی را ندارند به کمک این مسابقه توانسته‌اند خود را با همتایان خارجی‌شان بسنجند. دومین تاثیر مثبت مسابقه برنامه‌نویسی بیان بنا به گفته مسوولان آن اما کمکی است که به رشد شرکت‌های خصوصی مرتبط با برنامه‌نویسی فعال در کشور می‌کند و در آخر هم باید گفت این مسابقه دید برنامه‌نویسان کشورهای دیگر را به ایران تغییر داده وتاثیر مثبتی بر نگاه آنها به ایرانیان و برنامه‌نویس‌های ایرانی می‌گذارد.
شانه‌زدن به شانه فیس‌بوک
نکته جالب دیگر آنکه بر اساس گفته مسوول رسانه‌ای بیان، ۱۸نفر از بین شرکت‌کنندگان این دوره مسابقه توانسته‌اند درسال‌های گذشته در المپیادهای کامپیوتر مدال کسب کنند که نشان از سطح بالای این دوره از مسابقات بیان داشته و در نوع خود جالب توجه است.
مسوولان شرکت بیان با قیاس مسابقه خود با مسابقات برنامه‌نویسی بزرگ جهان که جایزه‌های چند ده هزار دلاری هم به برندگان می‌دهند، می‌گویند امسال تعداد شرکت‌کنندگان این مسابقه نزدیک به هزار نفر از شرکت‌کنندگان مسابقه برنامه‌نویسی فیس‌بوک بیشتر است. در خصوص تنوع تحصیلات شرکت‌کنندگان در مسابقه هم باید گفت که شرکت‌کنندگان در تمام سطوح از شرکت‌کنندگان دبیرستانی تا دارندگان مدرک دکترا را شامل می‌شوند و میانگین سنی آنها حدود ۲۲سال است که گویای علاقه‌مندی جوانان به این عرصه و قدرت شرکت بیان در جذب برنامه‌نویسان جهان است.
لزوم حمایت از این مسابقات
به هر روی باید توجه داشت به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه آی‌تی برگزاری مسابقات بین‌المللی در این حوزه باعث ارتقا و پیشرفت سطح برنامه‌نویسان داخلی و فعالان حوزه آی‌تی در کشور می‌شود؛ لذا انتظار می‌رود تا با حمایت بیش از پیش و همه جانبه دولت و رسانه‌ها به این چنین رویدادهایی، سطح ICT کشور با طی مسیری صعودی روز به روز بهبود یابد و به قله‌های افتخار نایل شود. عصرارتباط هفته آینده گزارش کامل نتایج سومین دوره مسابقات بین‌المللی بیان را منتشر می‌کند.

logo-samandehi