اگر شما هم از طرفداران فوتبال بوده باشید و دو شب قبل، دربی پایتخت اسپانیا یعنی جدال تیمهای رئال مادرید و اتلتیکو مادرید را به نظاره نشسته باشید، حتماً مثل خیلیهای دیگر، از تماشای نوعی تبلیغات جدید، عجیب و جالب بهتزده شدهاید! تبلیغات یک شرکت ایرانی در حاشیهی زمین ورزشگاه ویسنته کالدرون.
این بازی حساس چهارشنبه شب بصورت زنده از شبکهی سوم سیما پخش شد. اما چیزی که این بازی را عجیب کرد و آنرا حاوی نکتهای کرد تبلیغاتی بود که در دقایق پایانی نیمهی اول بر روی نمایشگرهای حاشیهی زمین این بازی به نمایش درآمد؛ تبلیغات پارسآنلاین، یکی از ISPهای معروف ایرانی که بصورت فارسی و انگلیسی و برای چند ثانیه دهان اغلب بینندگان بازی را از تعجب باز گذاشت!
این تبلیغات در نیمهی دوم بازی نیز چندین بار و با مدت زمان نمایش بیشتر تکرار شد تا سؤالهای ایجاد شده در ذهن مردم را بیشتر کند. سؤالهایی نظیر اینکه چطور یک شرکت ایرانی توانسته هزینههای سرسامآور تبلیغات در کوپادِلرِی یا همان جام حذفی اسپانیا، آن هم بازی دو قهرمان فصل گذشتهی این کشور را که میلیونها مخاطب جهانی دارد را بپردازد؟! بعضی نیز باور داشتند که صدا و سیمای ایران، روش جدید تبلیغات را پیدا کرده و تبلیغات بازی را خود تغییر داده است. بعضی نیز اسکرینشاتهایی از بازی که در ماهوارههای مختلف پخش شده بود را در فضای مجازی پخش کردند که تبلیغ پارسآنلاین در آنها نبود و اعلام کردند که تبلیغات را خود صدا و سیما دست کاری کرده و تبلیغات بومی را در آن نمایش داده است.
اما واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ کدام سناریو درست است؟
پخشکنندهی این مسابقهی ورزشی از فناوری خاصی به نام Digital Replacement Technology استفاده کرده است. این فناوری که در حال حاضر توسط تعداد محدودی از آژانسهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد، با همکاری ماهوارههای مختلف و کانالهایی که مسابقات را خریداری میکنند، این امکان را میدهد تا تبلیغات به صورت بومی و برای آن مناطق تغییر کرده و به نمایش درآیند. به این ترتیب مثلاً یک مسابقهی ورزشی مثل بازی دو روز پیش که مخاطب چند میلیون نفری از سراسر دنیا دارد، میتواند در هر کشور یا منطقه، تبلیغات بومی آن منطقه را نشان دهد. ایدهی بسیار جالبی است نه؟ پارسآنلاین نیز از این امکان استفاده کرده و تبلیغات خود را برای آن مسابقه که در ایران نیز بسیار بیننده داشت، خریداری کرده بود. جالب است بدانید که هزینهی تبلیغات به این روش به مراتب کمتر از تبلیغات در تلویزیون و در بین دو نیمه یا قبل و بعد از بازی است. از نظر اثر بخشی نیز حداقل در حال حاضر که تعداد تبلیغکنندههای بومی در زمین کم است، تأثیر گذارتر به نظر میرسد.
در این روش تبلیغات بیلبودهای دور زمین در حال پخش تبلیغات اصلی هستند و تنها برای افرادی که بینندهی تلویزیونی هستند تبلیغات بومی پخش جایگزین میشود. در این فناوری، تبلیغات بصورت آنی و لحظهی تغییر میکنند و این کار نیز آنقدر خوب انجام میشود که به نظر میرسد اینها واقعاً در زمین بازی در حال پخش هستند.
جالب است بدانید در این روش، تمام بیلبوردها و تبلیغات گوشه و کنار زمین قابل تعویض هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در بارهی نحوهی این نوع تبلیغات به وبسایت avcfootball و supponor مراجعه کنید.