همانطور که قبلا خبر دادیم، خرید و فروش اینترنتی در صدر محبوب ترین خدمات پستی قرار گرفته است. این نشان از افزایش روز افزون خرید از فروشگاه های اینترنتی دارد.با اوج گرفتن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از این سرویس، مشکلات این قبیل معاملات نیز بیشتر می شود. برخی از افراد وقتی با مشکل در خرید اینترنتی مواجه می شوند، ترجیح می دهند دیگر از این روش برای بدست آوردن کالای مورد نظر خود استفاده نکنند.اما راه حل عاقلانه، پیگیری مشکل بوجود آمده و رفع آن است. اگر گفتگو با مسئولان فروشگاه اینترنتی مورد نظر به نتیجه نرسید باید چه کار کرد؟ پیشنهاد ما شکایت و پیگیری موضوع از مراجع قانونی مرتبط است.
شکایت از فروشگاه های اینترنتی دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیکی(e-Namad)
نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطاء می شود. این نماد، ضمانتی برای اطمینان کاربران برای خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید.اگر در خرید اینترنتی از فروشگاه دارای مجوز نامبرده شده به مشکل برخورد کردید، کافی است به صفحه ثبت شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید.
پس از ورود به این صفحه و مشاهده نکات و توضیحات، در پایین جدول نوع نظر خود را انتخاب می کنید.
در این بخش با انتخاب هر کدام از آیتم ها یعنی ثبت شکایات، ارائه گزارش تخلفات و ارائه نقطه نظرات، بلافاصله برای شما فرمی به نمایش در می آید که هر سه نمونه را در زیر می توانید مشاهده کنید.
به یاد داشته باشید برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی باید علاوه بر آدرس سایت مورد نظر مدل کالا و فاکتور محصول خریداری شده را یادداشت نمایید.
گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی به پلیس فتا
اگر شما در خرید اینترنتی خود با مشکل مواجه شدید و سایت طرف حساب شما پاسخ درستی به پیگیری شما نداد می توانید به پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات)، اعلام شکایت کنید.برای این کار کافی است به صفحه گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید.
فرم موجود در این صفحه اینترنتی چند بخش دارد که باید به دقت آنها را پر کرد و اینکه سایت مورد شکایت، نماد اعتماد الکترونیکی دارد یا نه، بسیار مهم است.
علت نارضایتی خود را باید از بین ۷ نوع علت ذکر شده انتخاب کرده و اگر دلیل عدم رضایتی شما مساله دیگری است بر روی گزینه سایر موارد کلیک نمایید.
مشخص کردن نوع نارضایتی از فروشگاه اینترنتی
نوع خرید خود را ازبین اجناس قابل لمس، خدمات یا کالاهای مجازی و شارژ الکترونیکی مشخص کنید.
حالا نوع جنس را انتخاب نمایید.
ارزش ریالی خسارت وارده، مورد بعدی است که باید آن را اعلام کنید. این ارزش به صورت بازه ای از شما پرسیده می شود.
در پایان ضمن مشخص نمودن جزئیات شکایت خود باید نحوه و نوع برخورد مسئولان فروشگاه مربوط را از بین گرینه های موجود مشخص نمایید.