مدیرعامل شرکت آسیاتک دربارهی علت عدم امکان ارائهی ADSL توسط PAPها (به غیر از مخابرات) به کاربرانی که خط تلفن آنها روی فیبر است، گفت: عملکرد مخابرات در حوزه این قبیل خطها، ذاتا انحصار نیست، بلکه شرایط اقتصادی و فنی باعث شده که شرکتهای خصوصی مانند ما قادر به انجام آن نباشند.
مهندس “محمد علی یوسفی زاده” با تاکید بر مدل مرسوم ارائهی ADSL در کشور، خاطرنشان کرد: این مساله یک نوع محدودیت در این تکنولوژی است و با مدلی که ADSL در کشور رایج است، به آسانی میسر نیست که چندین شرکت بر روی یک کابل نوری اقدام به ارائهی سرویس کنند.مدیرعامل شرکت آسیاتک در تشریح این مشکل که منجر به ارائه اینترنت تنها از طریق شرکت مخابرات شده است، گفت: نمیتوان گفت این مساله تنها به انحصارگرایی مخابرات مربوط است و نباید سهم مشکلات فنی را نادیده گرفت.
وی در ادامه افزود: بنا به شرایط موجود، مخابرات نیز توانسته از امکاناتی که در اختیار دارد، بهتر استفاده کند.
یوسفی زاده مسائل اقتصادی برای تامین بودجه و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه را از مشکلات شرکتهای PAP خواند و اذعان داشت: این رویه طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات وضع شده و در اختیار شرکتها و مخابرات قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آسیاتک در همین راستا افزود: عملکرد مخابرات در حوزهی این قبیل خطها، ذاتا انحصار نیست، بلکه شرایط اقتصادی و فنی باعث شده که شرکتهای خصوصی مانند ما قادر به انجام آن نباشند.
وی در تشریح شرایط فنی نیز گفت: شرایط فنی شامل فضایی است که برای نصب تجهیزات و ترمینالها نیاز داریم، همچنین میزان برق مصرفی و میزان انتقالی که نیاز داریم هزینه بالایی دارد.
یوسفیزاده در پایان عنوان کرد: در برخی استانها چند شرکت خصوصی با مخابرات در این خصوص تعاملاتی داشتهاند.