یکشنبه، 23 شهریور 93 - 02:11

نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان درباره استفاده از اینترنت که هفته پیش توسط مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان منتشر شد حاوی نکات تامل‌برانگیزی است.

vpn
طبق نتایج این تحقیق ۴/۶۷ درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که ۱/۱۹ درصد آنان برای چت، ۳/۱۵ درصد به منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ۲/۱۵ درصد برای سرگرمی و بازی و ۴/۱۰ درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند.
نکته قابل اهمیت در این پیمایش تناقض آماری موجود است: بیش از ۶۹ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند و کمتر از ۵ درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضروری استفاده می‌کنند.
۶۹ درصد از پاسخگویان به روشنی اعلام کرده‌اند که از فیلترشکن استفاده می‌کنند که خود به تنهایی مبین حجم استفاده انبوه از سایت‌های غیرمجاز است. اگر فرض را بر این قرار دهیم که جامعه آماری مصاحبه شونده تنها برای حضور در شبکه‌های اجتماعی از فیلترشکن استفاده می‌کنند نتایج این تحقیق زیر سوال خواهد رفت چراکه در ابتدای همین یادداشت گفته شد که ۱۵ درصد از جوانان از اینترنت برای ارتباط با شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین ۶۹ درصد از افراد فقط برای حضور در فیس‌بوک و توییتر نیست که اینترنت را دور می‌زنند!
این که در جایی دیگر از این تحقیق عنوان شده که ۵ درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی استفاده می‌کنند اما جای خوشحالی دارد به شرط این که مصاحبه‌شوندگان جانب احتیاط را نگه نداشته و صادقانه پاسخ داده باشند. هرچند حضور در جامعه و حتی گپ‌وگفتی کوتاه با جوانان و یا حتی جست‌وجوی برخی کلیدواژه‌ها در گوگل نشان می‌دهد که این آمار تناسبی با واقعیت ندارد و لبخند خوشحالی را از لب می‌زداید.
(منبع:عصر ارتباط)

logo-samandehi