ست از تعصبی بودن بکشید. کمی واقعبین باشید. همهچیز که قرار نیست فراری و لامبورگینی و پورشه و مازراتی باشد.مدلهای فوقالعادهای در همین گوشه و کنار کره خاکی هستند که چهبسا از نظر فنی یک سر و گردن از بزرگان بالاتر باشند.شاید تنها از لحاظ طراحی و چهره نتوانند مشتری سختگیر امروزی را مجاب به خرید کنند ولی در ادامه خواهید دید که وقتی پایشان به آسفالت میرسد چگونه زمین و زمان را به هم میدوزند.نکته جالب درباره این خودروهای گمنام، سازندههای آنها هستند.شرکتهایی که گاه از کشورهایی بیرون میآیند که حتی تصورش را هم نمیکنید.
Hulme F1
اسپیدستر روباز دونفرهای از دیار نیوزیلند. خودرویی که شاید در نگاه اول کاپارو T1 به چشم بیاید. اسم شرکت برگرفته از نام دنی هالم راننده موفق سالهای ۶۵ تا ۷۴ میلادی مسابقات فرمول وان است. درون سینه آن یک قلب ۷ لیتری هشت سیلندر V شکل گنجانده شده است. بلوک بزرگی با کد معروف LS7 که میدانیم آن را جنرالموتورز طراحی کرده است. خروجی این خودرو ۶۰۰ اسببخار اعلام شده است.
با در نظر سنگینی ۹۹۰٫۱ کیلوییاش نسبت قدرت به وزن آن فقط ۱٫۶ کیلو به ازای هر اسببخار است. رکوردی که با کوئینیگزگ CCX، سالین S7، مکلارن SLR، لامبورگینی مورسیهلاگو، پاگانی زوندا، فراری انزو، پورشه کررا جیتی، مکلارن F1 و حتی بوگاتی ویرون ۱۶٫۴ نیز برابری میکند. گفته میشود شرکت هالم تولید مدل جدیدی را در سر دارد.
Dagger GT
سازندگانش که میگویند یک هیولای غولکش استو این ادعا حداقل روی کاغد که دور از ذهن به نظر نمیرسد. باور نخواهید کرد اگر بدانید پیشرانه این آمریکایی حجمی معادل ۱۰٫۳۵ لیتر آن هم با آرایش هشت سیلندر V شکل دارد. پیشرانهای فوقالعاده که توسط دو توربوشارژر توانسته عدد رؤیایی ۲۷۰۰ اسببخار را فراهم کند. با این نیروی سرسامآور در تست میدانی دریاچه نمک بونهویل خیلی راحت به سرعت نهایی ۵۰۷ کیلومتر در ساعت رسید.
این رکوردگیری با تایرهای سفارشی گودیر صورت گرفته بود. همچنین گفته میشود پیمایش یکچهارم مایل یا ۴۰۲ متر آن فقط ۶٫۶ ثانیه با سقف سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت انجام میشود. جالب است بدانید شرکت نسخه مجاز شهری آن را با قدرتی کمتر یعنی ۱۹۰۰ اسببخار تدارک دیده تا بتواند نظر پلیس را جلب کند.
Leblanc Mirabeau
از ظرافتی که در طراحیاش به کار برده شده میتوان فهمید که یک آلمانیتبار است. خودرویی که استانداردهای فدراسیون FIA را برای حضور در رقابتهای ۲۴ ساعته لومان را به دست آورده است. قوای محرکه این خودرو از شرکت کونیگزگ سوئد تهیه شده است. پیشرانهای ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر V شکل با زاویه ۹۰ درجه که به لطف حضور دو تقویتکننده سوپرشارژر، توانسته چیزی حدود ۷۰۰ اسببخار نیرو تولید کند. این یعنی ۱۴۸٫۹ اسببخار نیرو به ازای هر لیتر از حجم.
این اعجوبه ۸۱۲ کیلویی با طول ۴٫۵ متریاش آنقدرها هم بزرگ به نظر نمیرسد. در تستها معلوم شده بود که سرعت نهایی آن به بیش از ۳۷۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. در انتها باید بدانید که قیمت این دو نفره بدون سقف چیزی حدود ۸۰۰ هزار دلار است.
Rapier SL-C
در ظاهر که یک سوپراسپرت دستساز ناشیانه به نظر میآید. دربارهاش همین بس که ۶۳۸ اسببخار نیرو را روی یکسوم وزن کوروت ZR1 تولید میکند. این کابویهای اهل بوستون خودروی فوق را برای آتش زدن بزرگراههای طولانی بین ایالتها طراحی کردهاند. خودرویی که در بهترین حالت میتواند سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت را تجربه کند. قابل پیشبینی است که پیشرانه آن نیز از همان ۶٫۲ لیتریهای سوپرشارژ شده هشت سیلندر V شکل جنرالموتورز باشد.
تمام قدرت پیشرانه توسط یک جعبهدنده ۶ سرعته دستی که ریکارو آن را طراحی کرده به چرخهای عقب منتقل میشود. این را هم باید گفت که شتاب صفر تا صد این خودرو ۳٫۲ ثانیه است. قیمت ۱۷۹ هزار دلاری رپیر SL-C نشان میدهد که به نسبت رقبای همرده، واقعاً ارزش خرید را دارد.
Shayton Equilibrium
تصور میکنید این شیطان خشمگین اهل کجا باشد؟ در خوشبینانهترین حالت میتوان ایتالیا و آلمان و شاید انگلستان را نام برد؛ اما واقعیت آن است که این خودرو کاری است مهندسان اسلوونی. گفته میشود پلتفرم و زیرساخت این خودرو را پاگانی زوندا تشکیل داده است. ابرهیولایی که قوای محرکه ۱۲ سیلندر V شکل آن میتواند رقم عالی ۱۰۸۴ اسببخار نیرو را تولید کند. این خروجی در کنار وزن ۱٫۲ تنی آن شتاب صفر تا صدی معادل ۲٫۹ ثانیه برایش به ارمغان میآورد.
جالبتر آنکه شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت شیطان فقط ۸٫۵ ثانیه است. سرعت نهایی نیز کمی بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت ثبت میشود. طبق برنامه قرار است تنها سالی ۲۰ دستگاه از آن تولید شود؛ اما برای خرید این خودرو باید پول خوبی را نیز کنار گذاشت. قیمت محصول فوق دقیقاً ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار برآورد شده است.
Panoz Abruzzi
ماشینبازان قدیمی نام برند پانوز را به خوبی در ذهن دارند. شرکت کهنهکاری که بر خلاف تصور اصالتی ایتالیایی ندارد. پانوز در جرجیای آمریکای تأسیس شده بود. یکی از بهترین تولیدات شرکت همین آبروتزی بوده و هست. یک جیتی واقعی با چهرهای استثنایی که از سال ۲۰۱۱ تا کنون تنها ۸۱ دستگاه از آن تولید و فروخته شده است. این سوپراسپرت یکی از اولین محصولاتی بود که میتوانست از انرژی جنبشی جذب شده برای تقویت پیشرانهاش استفاده کند.
توانمندیهای آن به قدری بود که یک بار هم در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ شرکت کرده بود. برای این خودرو یک پیشرانه ۶٫۲ لیتری هشت سیلندر V شکل به قدرت ۶۴۰ اسببخار در ۶۵۰۰ rpm در نظر گرفته میشود. این خودرو به سبک درگسترهای مسابقهای مجهز به جعبهدندهای ۶ سرعته دستی شده بود.
Tramontana
کاتالانها دو ارتش دارند. یکی تیم بارسلونا و دیگری ابرخودروی ترامونتانا. یک سوپراسپرت دو نفره که سرنشینان پشت سر هم قرار میگیرند. این خودرو حتی سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه ژنو نیز رونمایی شده بود ولی کمکم از خاطرهها پاک شد. درون سینه این خودرو پیشرانه ۵٫۵ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل مرسدسبنز تعبیه شده بود. قدرت خروجی ۷۱۰ اسببخار ثبت شده است. با چنین خروجی بود که میتوانست صفر تا صد را طی ۳٫۶ ثانیه میپیماید و سپس به سرعت ۳۲۵ کیلومتر در ساعت میرسد.
ترامونتانا خودرویی بود که از ترکیب آلومینیوم و فیبر کربن در ساختار اصلیاش بهره میبرد. تسترهای حرفهای فرمانپذیری، هندلینگ و سیستم تعلیق آن را شبیه به KTM ایکسباو میدانند. شاید قابل قبول نباشد ولی برای این خودرو میبایست چیزی معادل ۸۰۰ هزار دلار کنار گذاشت.
Icona Vulcano
آتشفشانی که ۳٫۸ میلیون دلار قیمتگذاری شده است. هیولایی که بر خلاف دیگر اعضای این لیست، چهرهای قابل قبول و منطقی دارد. ولکانو در دورهای گرانترین اتومبیل دنیا بود. تقریباً ۱۰ برابر گرانتر از فراری ۴۵۸ و یا لامبورگینی گالاردو. این خودرو مجهز به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۶ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل با زاویه مرکزی ۶۵ درجه است. قدرت آن ۷۹۰ اسببخار در ۸۳۰۰ rpm و گشتاورش ۶۵۰ نیوتنمتر در ۵۵۰۰ rpm اندازهگیری شده است.
در صورت نصب یک توربوشارژ قدرت فوق تا مرز ۹۰۰ اسببخار نیز بالا میآید و آن وقت است که میتواند به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسد. شتاب صفر تا ۲۰۰ ولکانو فقط ۸ ثانیه طول میکشد. شاید عجیب به نظر برسد ولی تستهای میدانی نشان میدهد شتاب صفر تا صد آن تنها ۱٫۹ ثانیه ثبت شده است.
Arrinera Hussarya
در ادامه حضور برندهای عجیب از کشورهای عجیب، به این خودرو میرسیم. ابرخودرویی جنجالی از لهستان. خودرویی که در کشورش به عنوان اولین نمونه شناخته میشود. اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد لی نوبل طراح چیرهدست انگلیسی که در کارنامهاش ساخت آسکاری و روسیون را دارد. برای این خودرو از یک پیشرانه ۶٫۵ لیتری هشت سیلندر V شکل بهره گرفته شده است. قدرت خروجی آن ۶۴۱ اسببخار اندازهگیری شده است.
شتاب صفر تا صد آن ۳٫۲ ثانیه، صفر تا ۲۰۰ آن ۸٫۹ ثانیه ثبت میشود. ۴۰۰ متر با آن فقط ۱۱ ثانیه طول میکشد. ترمزگیری آن در سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت فقط ۱۳۳ متر مسیر نیاز دارد. آمار نشان میدهد از این خودرو تنها ۳۳ دستگاه تولید شده است.
Trion Nemesis
نظرتان درباره ۲۰۰۰ اسببخار قدرت چیست؟ شاید این عدد خارقالعاده باشد ولی شتاب صفر تا صد این هیولا ۲٫۸ ثانیه و سرعت نهاییاش ۴۳۳ کیلومتر در ساعت ثبت شده است. اعدادی که البته بیشتر از آن را انتظار داشتیم. پیشرانه این خودرو به صورت هشت سیلندر V شکل با دو توربوشارژر است و جعبهدنده آن نیز ۸ سرعته نیمه اتوماتیک است.
این خودرو را میتوان تنها رقیب هنسی ونوم GT و کونیگزگ Agera دانست. حالا که بحث ۲ هزار اسببخار قدرت است پس رقم ۱ میلیون دلار برای هر دستگاه نیز خیلی عجیب به نظر نمیرسد.